CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 5, 2009

KERENAH SI AMI

Kejadian ni berlaku ptg semlm....lepas amik bebudak tu dr umah mak aku...terus balik ke rumah.

On the way balik

Mama : Balik umah nanti ami tolong basuh keta kancil mama sat. Dah kotoq sgt la asyik kena hujan

Ami : Ok no problem....nanti Ami buat. Mmg kotoq btoi la keta mama tu

Sampai kat umah...settlekan bag skolah masing2 ditpt yg sepatutnya...si ami pun dgn penuh semangat juangnya amik baldi n car cleaner terus basuh keta aku yg cun tu.

Sambil dia dok basuh keta...aku tanya dia...Ami...bila pulak cikgu nak adakan ujian bulanan.
Ami : Ntah la mama lambat lg kot...cikgu tak habaq apa2 pun lg
Bukan apa just nak tau...kalo dah dekat ujian boleh ulangkaji extra sikit dr biasa walopun sekadar ujian. Aku tau anak aku yg hero ni jenis yg perlu disuruh. Tak suruh tak bergerak la dia.

Semlm...adik aku yg keja di KLIA tu dtg umah makan mlm ngan parents aku. Mlm ni dia dah nak balik Nilai. Dia sampai Kedah hari Jumaat pagi. Lebih kurang pukul 11.45 mlm baru diaorg beransur balik rumah. Tak kisah la tu.

Pagi td terlewat bgn lak..ntah nape tak dengar langsung bunyi alarm. Sedar2 dah 6.30am. Apalg tergezut gilerrr aku mana dgn baju sekolah bebudak tak iron lagik. Semlm letih sgt...tak daya aku nak iron baju...mata pun dah tak leh nak bukak
Aku kejutkan abg n kakak mandi. Aku iron baju n terus settlekan diri aku seniri. Tgh aku dok kelam kabut panaskan enjin keta...aku ternampak si ami ni kelam kabut bawak masuk beg skolah dr ruang tamu ke bilik.

Ehhhh...Ami awat bwk beg skolah masuk dlm bilik???? Tau apa jawapannya....Hari ni ada ujian la mama. Ya Allah...!!! ptg semlm aku dah tanya. Ptg semlm dia ckp cikgu tak inform lg...mcm mana pagi ni ckp ada ujian laks...Sakitnya hati aku tak dpt digambarkan. Rasa mcm anak aku tipu aku.

Semua dah masuk dlm keta...aku pun apa lg start la ngan tazkirah dipagi hari. Pot Pet Pot Pet....sakit hati aku. Walopun sekadar ujian bulanan....ckp la yg betul...inform aku....nape mesti berdalih2 bila aku tanya. Aku tau y dia buat cam tu. Dia malas la tu nak buat latihan. Dah kebetulan family aku dtg semlm....dia excited nak main game dgn Angah dia....terlupa segala. GERAMNYAAAAA AKUUUUUUU!!!!!

Aku beleter lagik....baguslah berdalih2 ngan mama. Segan nak belajaq (ckp org kedah). Nanti org lain blajaq pandai2.....boleh beli keta besaq ....awak tu bwk la keta kancil ni pasal awak malas blajar. Dia diam aja. Sepatah apa pun tak menjwb. Dia mmg mcm tu jarang leteran aku dijwp. Just diam aja. Sambung lg....dengaq la nasihat mama ni...bukan utk mama tp utk kebaikan ami jugak satu hari nanti.

Sampai disekolah....dia cium tgn aku...aku cakap jawab soalan ujian tu baik2. baca betul2 baru jwp soalan tu.

Ami : Ok mama. Jgn lupa bagitau tok ayah (my father) ami balik sekolah pukul 1.15 pm. (Ayahku yg dtg menjemput setiap kali balik sekolah). Petang ami ada latihan bola baling.

Ler .....kesitulak peginya.....sabarlah...ngan karenah anak2.

0 comments:

Post a Comment